Het ontwerp van Scoozy: veiligheid als speerpunt

Of het nu om een fiets, een auto of een scooter gaat; je moet er blindelings op kunnen vertrouwen dat je vervoersmiddel veilig is. Precies dat laatste gaat niet altijd op in het geval van scootmobielen. In deze blog gaan we daarom in op de vier meest voorkomende scootmobielongevallen en hoe we de kennis hiervan hebben gebruikt om Scoozy veiliger te maken.

Een ongeluk zit in een klein (ontwerp) hoekje

In 2018 concludeerde het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aan de hand van hun onderzoek voor de Nederlandse regering dat scootmobiels veiliger moeten worden. Deze conclusie kwam voort uit het analyseren van 35 ernstige scooterongevallen. De uitkomsten lieten zien hoe dergelijke ongevallen plaatsvinden en welke aspecten van infrastructuur, gedrag en voertuig daarbij een rol spelen. Ze brachten een rapport uit met een aantal concrete aanbevelingen voor het ontwerp zoals verbeterde stabiliteit en de toevoeging van een actieve rem. “De bevindingen uit het SWOV rapport waren niet nieuw voor ons. Door goed te kijken naar de oorzaken van de onderzochte ongevallen is veiligheid een speerpunt in ons ontwerp geworden. Scoozy is hiermee de eerste in de markt die de aanbevelingen van SWOV heeft opgenomen,” aldus Job van de Kieft (CEO). 

Safety First

“De bevindingen uit het SWOV rapport waren niet nieuw voor ons. Door goed te kijken naar de oorzaken van de onderzochte ongevallen is veiligheid een speerpunt in ons ontwerp geworden. Scoozy is hiermee de eerste in de markt die de aanbevelingen van SWOV heeft opgenomen,” aldus Job van de Kieft (CEO).

Hieronder gaan we in op de vier meest voorkomende ongeval scenario’s, de daaropvolgende aanbevelingen van het SWOV en de bijbehorende oplossingen van Scoozy.

Meer stabiliteit

De meest voorkomende oorzaak van ongelukken is het omvallen van de scootmobiel (69%). Dit heeft voornamelijk te maken met de kleinere wielen waardoor het voertuig sneller uit balans raakt. De kans op omkiepen na contact met een obstakel of hobbel is daardoor groot. De eerste aanbeveling van het SWOV is dan ook het verbeteren van de stabiliteit. Scoozy heeft onafhankelijk geveerde, grote 16 inch wielen en dat maakt de Scoozy veel stabieler.

Wielen Scoozy

Actieve rem

Een tweede belangrijke oorzaak van ongevallen is de verwarring tussen gasgeven en remmen. Als je op een fiets rijdt, is het je intuïtieve reactie om in de remmen te knijpen zodra je moet stoppen. Bij een scootmobiel moet je juist loslaten om tot stilstand te komen. De verwarring tussen vooruit, achteruit en remmen zorgt dan ook voor stuurfouten die bij 27 procent van de ongelukken een cruciale rol spelen. SWOV kwam daarom met de aanbeveling van een actieve rem. De oplossing van Scoozy? Een intuïtieve joystickbesturing: links is links, rechts is rechts, vooruit is vooruit en achteruit is achteruit. Bij het loslaten van de joystick remt Scoozy af zoals bij een scootmobiel. Door de joystick naar achter te halen kun je een noodstop maken met een significant kortere remweg. Daarmee is Scoozy uniek met een actieve rem en heb je als bestuurder weer het gevoel van controle.

Beeld bij de tekst
Slimme stuurhoekbegrenzing

Naast het omvallen vanwege het rijden over een obstakel, gebeuren er ook ongelukken met scootmobielen wanneer de gebruiker een te snelle bocht maakt (7%). Hoewel bij enig geavanceerde scootmobielen de snelheid wel iets verlaagd, kan geen enkele scootmobiel zowel de stuurhoek als de snelheid beïnvloeden. Scoozy weet daarentegen precies hoe scherp je kan sturen. De stuurhoekbegrenzing zorgt er namelijk voor dat de snelheid en de draaicirkel met elkaar correleren. Dat houdt in dat bij het draaien op een hogere snelheid, de snelheid automatisch verlaagd en de draaicirkel geleidelijk kleiner wordt. Hierdoor valt Scoozy niet om wanneer je een te scherpe bocht in een te hoge snelheid maakt, precies wat het SWOV aanbeveelt.

Beeld bij tekst
Betere zichtbaarheid

Je kunt er veel aan doen om het te voorkomen, maar botsingen in het verkeer zijn helaas nooit helemaal uitgesloten. Bij een botsing tussen een scootmobiel en een andere weggebruiker, is in 9 procent van de gevallen de slechte zichtbaarheid van de scootmobiel de aanleiding. Scoozy is goed zichtbaar en valt op in het verkeer dankzij:

  • Hooggeplaatste achterlichten en richtingaanwijzers in de stoel.
  • Reflecterende balk in de stoel aan de achterkant.
  • Hoog geplaatste dagrijverlichting en richtingaanwijzers in de armsteun.
  • Lage koplampen om het wegdek duidelijk te zien, ook ’s nachts.
Beeld bij tekst

—————————-

De combinatie van het besturingssysteem, de stabiliteit, stuurhoekbegrenzing en de goede zichtbaarheid maakt Scoozy tot een veilig vervoermiddel dat voldoet aan de aanbevelingen van het SWOV. Intussen blijven we innoveren op het gebied van veiligheid. Het streven is daarbij om ongevallen en letsel te voorkomen dankzij slim ontwerp. Wil je zelf ervaren hoe de Scoozy rijdt? Plan dan een gratis proefrit in via onze website: Plan je proefrit

Delen op

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin