Interview Vlogster Sarah Kingma in Support Magazine

Sarah Kingma, bekend vlogster en MS-activiste, werkt aan een webshop met mooie artikelen voor mensen met een beperking. Want mooi, hip, tof, of hoe je het noemen wil, is voor heel veel mensen net zo belangrijk als functionaliteit. Nu testte ze de nieuwe Scoozy, het moderne alternatief voor de Scootmobiel.

“Vormgeving zorgt voor de uitstraling van een product, voor de energie die ergens omheen hangt. Neem nou een bril. Die zijn er in soorten en maten. Je kiest een bril vanwege de uitstraling, de identificatie. Je zégt als het ware iets door de keuze voor een mooie bril.”

“Je merkt meteen dat mensen anders naar je kijken.

“Meteen toen ik Scoozy zag dacht ik: wat een gaaf ding,” vertelt Sarah Kingma enthousiast. “Onlangs werd ik geïnterviewd door RTL. Job, de oprichter van Scoozy*, las dat en nam contact met me op. Ik mocht een week in Scoozy rijden! Wie had dat nou kunnen denken?”

Voor we aan de rijervaringen toekomen, waarom is het uiterlijk van een product zo belangrijk?

“Vormgeving zorgt voor de uitstraling van een product, voor de energie die ergens omheen hangt. Neem nou een bril. Die zijn er in soorten en maten. Je kiest een bril vanwege de uitstraling, de identificatie. Je zégt als het ware iets door de keuze voor een mooie bril.”

Maar brillen worden gemaakt in miljoenen, hulpmiddelen niet...

“Nee, maar dat betekent niet dat je hulpmiddelen niet aantrekkelijk kan vormgeven. Ik had vroeger een rolstoel van TNS, helemaal door hen gemaakt, min of meer naar mijn eigen ontwerp. Knalgeel. Ik had een tas achterop met een tulpenmotief. Ik had de stoel van mijn dromen. Zo is er veel meer tof spul. Je moet wel goed op zoek.”

En je moet moeite doen om het vergoed te krijgen door de gemeente of verzekering....

“Klopt. Ik moest voor die rolstoel veel moeite doen. Goed argumenteren. Met zo’n rolstoel zou ik veel beter kunnen meedraaien in de maatschappij, daar kwam het op neer. Wat ook wáár is. En maar bellen, en maar mailen. Maar uiteindelijk had ik hem. Kijk, in de eerste plaats letten ze op functionaliteit. Dat is goed. Maar de esthetiek zou ook mee moeten spelen. Neem een borstamputatie. Na zo’n ingreep wordt er een hoop moeite gedaan om een mooie reconstructie van de borst te maken. Je kan zeggen: dat is puur esthetisch. Nee, het is honderd procent bepalend voor je gevoel van eigenwaarde. Dat er misschien vrouwen zijn die niet kiezen voor zo’n reconstructie, doet daar niets aan af. Iets dergelijks geldt voor een rolstoel. Hoe die eruitziet kan van grote invloed zijn op je mentale toestand. Je wilt niet als zielig worden bekeken door de mensen op straat.”

Je bent bezig een webwinkel met hippe spullen op te zetten?

“Ik heb al veel ervaring met dingen testen voor MS-patiënten. Ik maak een longlist van goed ontworpen, toffe producten voor mensen met een beperking. Die komen in een webwinkel. Voor de financiering daarvan verkoop ik panty’s zonder kruis, hold-up panty’s. Ik verkoop ze via EasyToys.nl.”

Je loopt nu weer, sinds de geslaagde stamceltherapie. Maar je hebt ervaring als rolstoeler en scootmobielrijder. Wat vond je van Scoozy?

“Niet te vergelijken met normale scootmobiels. Je bedient hem vanaf de armleuning met een joystick. Er zit dus niets vóór je, geen console, geen stuur, geen mand. Je bent dus veel zichtbaarder. Je merkt meteen dat de mensen anders naar je kijken. Ze denken: wat een gave kar is dat. Soms stelt iemand een vraag waaruit dat blijkt. Ze zien niet meteen dat het een hulpmiddel voor iemand met een beperking is, het zou net zo goed een gewoon handig vervoermiddel kunnen zijn om boodschappen mee te doen, of om middellange routes te rijden. Aan de besturing moet je even wennen, maar het is heel intuïtief. En heel belangrijk: een Scoozy heeft vier wielen, is dus veel en veel stabieler. Je merkt dat bij obstakels. Je kunt gewoon schuin de stoep af.”

Is het niet kwetsbaar, zo zonder een stuur in je twee handen?

“Nee, wat ik zei: het is even wennen, maar dan is het veel relaxter. Je kunt gewoon rustig achteroverleunen als je dat wilt. Je zit in een soort leunstoel. Wel met een gordel, anders doet ie ‘t niet. Ook de vering is super, je voelt geen steen of takje. Je kunt op best wel moeilijk terrein tijden. Maar minstens zo belangrijk vind ik dus de uitstraling. Je wordt gezien als een mens die in control is. Je kunt eventueel nog een beetje personalizen als je zou willen, er zijn ook accessoires te krijgen. Ik zou zeggen: ga zelf eens proberen.”

—————————-

*Job is Job van de Kieft. Hij was student aan de TU Delft. Deed daar mee aan de World Solar Challenge en reed met zijn team 3000 kilometer puur op zonne-energie. Werd toen gefascineerd door elektrisch rijden. Het ultieme gevoel van vrijheid dat hij ervoer toen hij over de finish reed, staat aan de basis van de start van Scoozy. In juni komt het nieuwste model Scoozy C uit.

Publicatie: Support Magazine april 2021 

Tekst: Ad van Gaalen

Foto’s: Jorrit Lousberg, Light at Work

Delen op

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin