De scootmobiel die niet om valt en blits is

Een Nederlandse scootmobiel die minder lullig én minder gevaarlijk is. Onafhankelijke ophanging, vierwielaandrijving, active city braking - het lijkt wel alsof we in de autorubriek Blik zijn aanbeland. Maar de Scoozy is echt een scootmobiel, al is hij qua vormgeving en opzet wel van een andere categorie dan de marsverkenners waarmee mindervaliden nu de paden op en de lanen in gestuurd worden. Scoozy is een Nederlands product, ontwikkeld door het team van de TU Delft dat ooit achter de successen van Nuons zonnewagen stond.

Hoewel de meeste teamleden na hun studie elders werk hadden gevonden, bleef het knagen, zegt Jan Willem van Gent, productontwikkelaar bij Scoozy. Ondanks grote ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden is er nog niet veel geld te verdienen in deze markt. ‘Tot iemand zei: behalve in die voor scootmobielen. Daar wordt al veertig jaar geld verdiend en er is nul innovatie.’

Vier voormalige zonnevrienden staken hun hoofden bij elkaar en concludeerden hoe de snelgroeiende markt van de scootmobiel zich moest behelpen met lullige karretjes die makkelijk omvallen. Dat het gevaarlijke apparaten zijn, blijkt uit de ongevallencijfers: in 2016 kwamen 38 bestuurders van een scootmobiel om het leven, bijna net zo veel als er motorrijders omkwamen.

Bij scootmobielen gaat het vaak om eenzijdige ongevallen. Bestuurders die tegen een boom rijden of pardoes een sloot in. Een van de redenen is de bediening. Vaak moet de bestuurder knijpen in een soort handrem om harder te gaan en deze loslaten als er geremd moet worden. Dat is contra-intuïtief en bij stress reageren bestuurders net verkeerd, waardoor ze juist versnellen als er geremd moet worden. Ook schieten scootmobielen er na het nemen van een hobbel vaak vandoor. Of ze vallen om, vanwege het hoge zwaartepunt en doordat ze vaak maar drie wielen hebben.

De mannen en vrouw van Scoozy namen de aandrijftechnologie van de zonnewagen, verwijderden het stuur, waardoor er meer beenruimte is en de stoel lager kan, wat het zwaartepunt verlaagt; ze gaven hun mobiel vier wielen die onafhankelijk geveerd zijn en apart van elkaar sturen en gebruikten een joystick voor de bediening. Alleen de zonnepanelen ontbreken.

Rijden met Scoozy is een eitje. De Gadgetdesk had het vrijwel meteen onder de knie. Ook vier mannen van Spierziekten Nederland, die op bezoek waren voor een kennismakingsrit, toonden zich tevreden. Minder stigmatiserend, vonden ze het blitse apparaat, al hadden ze nog wel wat tips voor betere besturing.

Scoozy wordt nu verder ontwikkeld en de makers hopen hem in 2018 in de markt te brengen. Volledig overzicht van de specificaties vind je hier.

 

Publicatie: Volkskrant
Auteur: Bard van de Weijer

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan en ontvang maandelijks een e-mail met alle laatste updates.

Ontvang de informatiegids

Vul hier je gegevens in en ontvang binnen 5 minuten de informatiegids in je mailbox. In deze gids geven wij antwoord op de 9 meest gestelde vragen over Scoozy en vind je een volledig overzicht van de specificaties en opties met prijslijst. Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ontwikkelingen en events.

Scoozy demo sale

Rij direct weg op een zo goed als nieuwe Scoozy C uit de showroom bij onze dealers en bespaar €1.840,-! Er zijn een beperkt aantal modellen beschikbaar, dus wees er snel bij!