Een botsing met de scootmobiel: Hoe Scoozy jou beschermt

Scootmobielrijders zijn vrijwel onbeschermd in het verkeer. En ook de botsveiligheid van gesloten gehandicaptenvoertuigen en brommobielen is beduidend slechter dan die van personenauto’s. Dit betekent dat er bij een botsing met een ander voertuig of een obstakel, of bij een eenzijdig ongeval, een grotere kans is op (ernstig) letsel. In deze blog vertellen wij hoe Scoozy jou beschermd tegen impact vanaf verschillende kanten en helpt een botsing te voorkomen.

De zichtbaarheid van een scootmobiel

Je kunt er veel aan doen om het te voorkomen, maar botsingen in het verkeer zijn helaas nooit helemaal uit te sluiten. Bij een botsing tussen een scootmobiel en een andere weggebruiker is in 9% van de gevallen de slechte zichtbaarheid van de scootmobiel de aanleiding. Scoozy is extra opvallend en zichtbaar in het verkeer door de slimme verlichting: De lichten gaan automatisch aan wanneer je in ‘Speed-mode’ rijdt. Daarnaast heeft Scoozy hooggeplaatste LED-verlichting aan zowel de voor- als achterkant. Aan de achterkant zit een hooggeplaatste reflecterende balk. Een verkeershesje over je stoel is dus niet meer nodig. Aan de voorkant heeft Scoozy juist weer laaggeplaatste grote lichten, zodat je in het donker nog goed kunt zien waar je rijdt. Om ervoor te zorgen dat je zelf ook de andere weggebruikers ziet aankomen, is het mogelijk om op de deurtjes van Scoozy spiegels te plaatsen.

Beeld bij tekst

Ongeluk scootmobiel

We hopen dat je het nooit meemaakt, maar mocht je ooit in botsing met een andere weggebruiker of object komen dan biedt Scoozy bescherming tegen impact vanaf verschillende kanten: 

Scootmobiel met deuren

De deuren voorkomen dat je uit Scoozy valt. Ook vangen ze een eerste klap vanaf de zijkant op. De deuren moeten altijd gesloten zijn, anders rijdt Scoozy niet. Sensoren in de deuren controleren dit en geven het aan op het display wanneer ze nog geopend zijn. Zo kun je nooit bij een onverwachtse beweging uit de stoel vallen. Dit gebeurt bij gewone scootmobielen nog wel eens omdat de gebruiker de armleuningen dan niet naar beneden geklapt heeft. Deze film laat een test van de sterkte van de armleuningen zien.

YouTube player

Gordel op scootmobiel

Scoozy is standaard voorzien van een heupgordel. De gordel zorgt ervoor dat je goed blijft zitten in de stoel, ook wanneer je hard moet remmen. Ook is een gordelsensor toegevoegd om je ervan bewust te maken dat het veiliger is eerst de gordel te sluiten voordat je gaat rijden.

Scootmobiel met automatische remsensor

We hebben in het verleden ook getest met een automatische remsensor voor bijvoorbeeld een adaptieve cruisecontrol. Dit is te zien in het filmpje met ons allereerste prototype: Scoozy vs. Freerunner. Dit hebben we tot nog toe niet op verkrijgbare modellen uitgevoerd. De voornaamste reden zijn de extra kosten en complexiteit die dit systeem met zich meebrengen. 

YouTube player

Wil je meer weten over de ontwikkelingen en op de hoogte blijven? Download dan de informatiegids en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan en ontvang maandelijks een e-mail met alle laatste updates.

DOWNLOAD de informatiegids

Vul hier je gegevens in en ontvang binnen 5 minuten de informatiegids in je mailbox. In deze gids geven wij antwoord op de 9 meest gestelde vragen over Scoozy en vind je een volledig overzicht van de specificaties en opties met prijslijst. Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ontwikkelingen en events.